Al honderd jaar importeert Van Ditmar Engelstalige boeken naar Nederland. In het jubileumjaar (2024) startte de organisatie een nieuwe samenwerking met CB als logistiek partner. Managing Director René Prins vertelt over deze stap en over de ontwikkelingen in het Engelstalige boekensegment.
Boekenfan aan het roer
“Als kind was ik al dol op lezen”, vertelt René. “Ik bewonder hoe boeken gemaakt worden en vind het prachtig om een boek in handen te hebben.” Die passie en zijn studie Engelse taal- en letterkunde brachten hem bij het boekenvak en Van Ditmar.
Door de jaren heen transformeerde het bedrijf van een pure distributeur naar een sales- en marketingorganisatie. “Natuurlijk kunnen we niet alle boeken zelf lezen”, legt René uit, “maar we hebben een zeer goede dialoog met de uitgevers. We zitten sterk op de inhoud én weten hoe boeken passen bij de Nederlandse markt. Dat onderscheidt ons.”
Van Ditmar ondersteunt boekverkopers met marketingmaterialen zoals vloerstickers, posters en vlaggenlijnen. Ook organiseert het bedrijf evenementen om Engelstalig lezen te promoten, zoals het Amsterdam Book Event en De Week van het Engelstalige boek.
Uitdagingen van een magazijnverhuizing
“Door interne veranderingen zochten we een alternatief voor ons eigen magazijn”, deelt René. De keuze voor CB als logistieke partner was logisch. “Als je in Nederland aan boekendistributie denkt, dan denk je aan CB.” De overstap bracht wel uitdagingen met zich mee. “We moesten niet alleen fysiek verhuizen, maar ook digitaal. En dat in het najaar; de drukste periode in onze branche.” Bovendien komen de boeken van Van Ditmar uit het buitenland. “Op één pallet zitten soms wel honderd verschillende titels die CB moet uitpluizen. Daarin wijken wij sterk af van Nederlandse uitgevers.”
Door intensieve communicatie werden hobbels overwonnen. “CB is sterk in communicatie en projectmanagement”, prijst René. “We hebben veel tijd gestoken in het begrijpen van elkaars processen.” Het team van Van Ditmar bezocht CB meerdere keren, om mee te kijken met de processen op de werkvloer. “Het was zeer waardevol om de enthousiaste mensen te zien die dagelijks met onze boeken werken.”
Voordelen voor de hele keten
Van Ditmar heeft duizenden titels bij CB op voorraad, die direct beschikbaar zijn voor boekverkopers. De samenwerking brengt zowel Van Ditmar als hun klanten voordelen. “Dankzij CB hebben we toegang gekregen tot meer afnemers, zowel binnen als buiten de boekenbranche,” vertelt René. “Dit past bij onze strategie om voortdurend onze klantenbase te verbreden.” Van Ditmar levert aan boekhandels en webshops, maar ook aan musea en concept stores.
Omgekeerd hebben boekverkopers via CB nu toegang tot meer Engelstalige boeken. Voor deze klanten komt alles in dezelfde bestelling, levering en factuur. “Dat is duurzamer en gemakkelijker. Een win-win.”
Wat kunnen Vlaamse afnemers verwachten?
René: "Vlaanderen is nadrukkelijk onderdeel van al onze nieuwe initiatieven. We hebben dan ook een salesmanager in België die klanten bezoekt en hun wensen inventariseert. Ook maakt hij een passend conditievoorstel dat we inregelen bij CB. We weten dat we vanuit CB snel kunnen leveren, en dat wordt door boekverkopers in Vlaanderen genoemd als een groot voordeel. Boekverkopers worden daarnaast uitgenodigd om weer mee te doen aan de Week van het Engelse Boek. Ook via onze mailings brengen we de overige promoties onder de aandacht."
Groeiende markt voor Engelstalige boeken
De timing van deze samenwerking sluit goed aan bij trends in de markt. "Begin deze eeuw had het Engelstalige boek een marktaandeel van acht procent, nu gaat het richting 25 procent", benadrukt René. “De groei is te danken aan verschillende factoren; van het onderwijs en online gaming tot de populariteit van streamingdiensten en social media zoals TikTok.” De populariteit van Engelstalige boeken gaat volgens René verder dan het genre Young Adult. “Ook classics zoals Jane Austen en genres zoals manga en healing fiction zijn geliefd.”
Als hij kijkt naar hoe graag jongeren nu lezen, herkent René zijn eigen jeugdige enthousiasme. Jonge mensen gaan speciaal naar de boekhandel voor titels die zij via BookTok gezien hebben. "Het verrast me hoeveel zij over hebben voor special editions, zoals bijvoorbeeld sprayed edges." Mooie ontwikkelingen, waarvan René hoopt dat het ‘life long readers’ zal opleveren.
Toekomstplannen
René kijkt met vertrouwen naar de toekomst en de samenwerking met CB. Met de groeiende populariteit van Engelstalige boeken, ziet Van Ditmar mogelijkheden om boekverkopers nog beter te bedienen met hun internationale aanbod.
Bovendien wil het bedrijf inzetten op betere data en data-uitwisseling. "Naast het ISBN en de prijs kun je nog veel meer data meesturen, zoals een paar bladzijden van de binnenkant bij geïllustreerde boeken. Daar willen we stappen in maken," zegt hij daarover. "Hoe beter de data, hoe beter we onze titels kunnen verkopen samen met CB en de boekhandels."
Daarnaast bereidt Van Ditmar zich voor op de nieuwe Europese regelgeving. "Vanaf volgend jaar moeten we bijvoorbeeld aangeven waar de papierpulp vandaan komt waarvan het boek is gemaakt. Ook op dit vlak blijven we in nauw contact met CB om processen te optimaliseren."