Maven Publishing is een uitgeverij met een duidelijke missie: wetenschappelijke kennis over menselijk gedrag toegankelijk maken voor een breed publiek. De zelfstandige uitgeverij focust zich op inhoudelijke diepgang én maatschappelijke impact. Sinds de oprichting, zo’n 15 jaar geleden door uitgeefdirecteur Sander Ruys, werken ze samen met CB als vaste distributiepartner. Greta Le Blansch en Hugo van Doornum, co-uitgevers, vertellen over deze waardevolle samenwerking.
Creatie & marketing hand in hand
Maven benadert het uitgeven van boeken op een unieke manier. “Met maximaal 10 titels per jaar streven we naar een zo groot mogelijke impact,” legt Greta uit.
“Het aantal verkochte exemplaren is de belangrijkste graadmeter, maar impact kan ook gaan over het aanwakkeren van een maatschappelijke discussie. Of over een uiteindelijke verfilming van het boek. Want naast dat we de allermooiste boeken willen maken, is het voor ons minstens zo belangrijk dat mensen het boek vinden en herkennen.”
Vanaf het eerste moment wordt er met de auteur meegedacht over de inhoud én marketing. “Wat ziet iemand straks liggen in de winkel en wat is de eerste zin die je leest? Deze details zijn belangrijk en tekenend voor onze betrokkenheid. Alles wat we doen, doen we met aandacht voor zowel het creatieve stuk als de commerciële kant van de productie,” vertelt Greta.
Collega’s op afstand
Voor distributie, voorraadbeheer en logistieke ondersteuning vertrouwt Maven op CB. “Als je een zo groot mogelijk publiek wil bereiken binnen de Nederlandse en Vlaamse boekenmarkt, is CB de logische partner.”
Inzicht in distributie en voorraadniveau is erg belangrijk; Maven checkt dus iedere dag in bij CB. “We spreken regelmatig met de klantenservice van CB. Zij denken actief mee en nemen ons praktische uitdagingen uit handen. Of het nu gaat over het oplossen van een barcodeprobleem, voorraadkwesties of specifieke klantvragen – het voelt echt alsof we samenwerken met collega’s op afstand.”
Bestseller-samenwerking via Print on demand
Een recent voorbeeld is het intensieve contact rondom het boek Co-intelligentie: Slimmer werken met AI, uitgegeven door POM.press in samenwerking met Maven.
Na een tv-optreden van Alexander Klöpping was de eerste oplage van deze titel in anderhalve dag uitverkocht. “Voor een bestseller is slechte beschikbaarheid dodelijk,” vertelt Hugo. “CB weet dit als geen ander. Dankzij hun Print on Demand-oplossing konden we razendsnel schakelen en het boek binnen no-time opnieuw uitleveren.” Het bleek een succesvolle oplossing om het boek leverbaar te houden: de titel staat nu al meer dan een half jaar onafgebroken bovenin de Bestseller60.
Veelbelovende toekomst
Maven kijkt met vertrouwen naar de toekomst, waarin Print on demand en andere slimme oplossingen een steeds grotere rol spelen. “De kwaliteit van Print on demand is steeds beter en biedt veelbelovende mogelijkheden,” aldus Hugo.
Wat de uitgeverij in het bijzonder waardeert is het persoonlijke contact en de expertise binnen CB. “Er zit zóveel kennis en data bij CB, daar willen we graag nog meer gebruik van maken. Door samen te sparren over optimalisatie – van productie tot uitlevering – worden we beide slimmer. Misschien straks zelfs met een beetje hulp van AI.”