Slimmer bestellingen verwerken = hogere betrouwbaarheid

Ieder jaar verzendt CB zo’n 70 miljoen boeken. Waarbij geldt: voor 23 uur besteld, morgen geleverd (als je dat wil). Een klus die zo slim en efficiënt mogelijk geklaard moet worden, om te zorgen voor hogere betrouwbaarheid. Door bestelgedrag mee te nemen in de planning zetten we daarin een grote stap.
Klanten kunnen overigens ook helpen. Hoe precies, dat lees je hieronder.
Sebastiaan Geijtenbeek, manager logistieke strategie vertelt: “Stel dat een boekverkoper 5 verschillende titels bestelt, dan kan het zijn dat iedere titel uit een ander magazijn komt. En dan hebben we ook nog veel verschillende plekken waar we de boeken inpakken. Tel daarbij op dat de vervoerders om 01:00 uur de dozen en pallets al komen ophalen en je krijgt een beter beeld van de uitdaging die CB dagelijks heeft.”
Minder problemen bij storing
“Veel klanten bestellen alleen overdag en niet iedereen wil 24-uursservice. Tot nu toe hielden we daar geen rekening mee in het proces. Dat gaan we veranderen. Zo maken we orders van klanten die alleen overdag bestellen, overdag al gereed voor verzending. We wachten dan niet op extra bestellingen in de avond, want die komen (veelal) toch niet van deze klanten. Efficiënter en bij een eventuele storing laat in de avond hebben we minder problemen.”
Wat kunnen klanten doen?
“Klanten kunnen ons helpen om op tijd en volledig te leveren. Nog beter dan we nu al doen. Het is fijn als zij rekening houden met twee zaken. Eén: doe je 24-uursbestellingen zo veel mogelijk in één keer. Als het kan aan het eind van de middag/vroeg in de avond (voor 18:15 uur). En twee: doe je 48-uursbestellingen voor 19:00 uur. Zo ontvangen klanten hun bestelling in zo min mogelijk dozen, in één zending - nu zijn het er soms twee."
Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.