4 september 2025

Van piek naar piek, over CB’s logistiek van vandaag en morgen

CB verzendt jaarlijks ruim 70 miljoen boeken naar tienduizenden adressen. Dat is dagelijkse kost én een enorme operatie. Sven Voeten, operationeel directeur bij CB, vertelt over de uitdagingen van dit moment en de vooruitzichten voor de komende maanden.

Hoe gaat het nu bij CB?
“Het is hard werken op dit moment,” vertelt Sven. “We zitten nog in de staart van het piekseizoen voor school- en studieboeken. Tegelijkertijd bereiden we ons voor op de Kinderboekenweek en komen er veel nieuwe titels uit. Het grootste deel van de bestellingen leveren we goed en op tijd. Toch gaat er soms iets mis – en dat heeft meestal te maken met onverwachte storingen in ons machinepark of met een grillig orderpatroon.”

Wat betekent dat concreet?
“Laat ik een voorbeeld geven: onlangs viel laat in de avond een palletiseermachine stil. Die machine verwerkt normaal zo’n 1.400 dozen per uur. Dat kun je niet even handmatig oplossen vlak voor vertrek van onze vervoerders. Dan moeten we naleveren met koeriers de dag erna. Dat is voor niemand ideaal.”

“Ook het orderpatroon is soms lastig te voorspellen. We plannen met data uit het verleden die we verrijken met informatie over onder andere nieuwe titels en acties. Maar soms komt er plotseling, onverwacht een enorme stroom bestellingen binnen. We zetten dan extra capaciteit in, alleen zit er een grens aan wat de machines aankunnen. In zulke gevallen moeten we de uiterste besteltijd van onze 24-uursservice iets vervroegen. Dat doen we liever niet, maar soms is het de enige manier om alles toch goed te verwerken.”

Zijn er verbeteringen ten opzichte van vorig jaar?
“Zeker. We staan echt beter gesteld dan vorig jaar. We hebben alle machines intensief preventief onderhouden, we werken langer door – ook zaterdagnacht en zondagen – en onze samenwerking met vervoerspartners is sterker. Daarnaast hebben we met onze uitzendbureaus betere afspraken gemaakt, waardoor onze flexpool stabieler is. Onze vaste mensen zijn bovendien breder inzetbaar – zij kunnen aan de slag in verschillende teams. Met klanten hebben we intensiever overleg over grote orders om beter te kunnen voorspellen, plannen en verwerken.”

“En niet onbelangrijk: het studieboekenseizoen loopt in september op z’n einde. Dat geeft lucht in onze processen. Bovendien hebben we 24/7 monteurs aanwezig om eventuele technische storingen snel te verhelpen. Ik ben trots op de veerkracht van ons team en op het feit dat we de leerpunten van vorig jaar goed hebben opgepakt.”

Wat betekent dit voor boekverkopers en uitgevers?
“Ons doel blijft dat je je boeken op de afgesproken dag in de winkel of bij de lezer hebt. Als er iets verandert, bijvoorbeeld een vervroegde besteltijd of een nalevering, laten we dat weten. We doen er alles aan om verstoringen zo beperkt mogelijk te houden. Maar mocht er iets gebeuren, dan communiceren we dat snel.”

Tot slot: “Logistiek is topsport. Soms gaat er iets mis, maar we zijn er transparant over en lossen het zo snel mogelijk op. Met de maatregelen die we nu hebben genomen, kijk ik met vertrouwen naar de komende maanden.”

Hoe blijf jij op de hoogte?

Algemene updates over onze dienstverlening zetten we op cb.nl/updates. Gaat het om een afwijking die specifiek voor jouw winkel of uitgeverij geldt, dan ontvang je altijd een bericht per e-mail.
Een indruk van de logistiek van jouw boeken? Check deze video